MERIDA er et internationalt brand med distributører over hele verden. Vi ser frem til at få et kig bag kulisserne på så mange af disse distributører som muligt for at dele mere om vores globale MERIDA-familie. Hver distributør drives af personer, der sætter et personligt spin på, hvordan de markedsfører og sælger vores cykler lokalt; Nogle har også unikke og finurlige placeringer.
MERIDA laver alle slags cykler, men hvert land har sine favoritter, som passer til den type cykler, der er populære i det pågældende land. Dette er starten på en ny serie, der bygger på populariteten af vores interviews bag mærket. Vi vil dykke dybere ned i, hvad hver distributør gør, og vi vil også bruge lidt tid på at tale med medarbejderne for at få deres unikke syn på mærket, finde ud af, hvilken slags cyklister de er, og hvorfor de elsker at arbejde for MERIDA. I det første afsnit af denne spotlight-serie besøgte vi MERIDA EXPERIENCE CENTER i Apeldoorn i Holland, som er ansvarlig for Benelux (Belgien, Holland, Luxembourg) og Danmark. De var en af de første banebrydende distributører af MERIDA, så vi følte, at det var et godt sted at starte.
Jeg hedder Peter Koperdraad, og har arbejdet på Merida siden oktober 1997 (altså i 26-27 år). Jeg har ikke altid været cyklist; MERIDA blev introduceret til mig gennem min svigerfar. Han ejede Unionens cykelfabrik og mødte Grace Tseng (søster til Ike Tseng, grundlæggeren af MERIDA) på en cykelmesse. Hun fortalte ham, at de havde brug for en distributør til MERIDA i Benelux-regionen. Så han foreslog, at jeg gjorde det – og det gjorde jeg! Han mente (og han havde ret), at netop fordi jeg ikke var så interesseret i cykelverdenen på det tidspunkt, ville jeg se mere objektivt på mærket. Sådan startede distributørskabet af MERIDA i Benelux, og siden da er det kun gået fra styrke til styrke.
Du befinder dig tydeligvis i en imponerende bygning. Hvordan endte MERIDA her, hvad var det før, og hvad tiltrak dig til at bruge det som hovedkvarter?
Dette plejede at være en Harley Davidson-forhandler, og jeg plejede at komme her regelmæssigt, fordi jeg kunne lide motorcykler på det tidspunkt. En dag bemærkede jeg, at motorcyklerne var væk, og bygningen viste sig at være til leje. Det er en rigtig flot bygning, fordi den ikke kun har et stort showroom og kæmpe opbevaringsplads, men også en bar, et poolbord og en pejs! Så i 2009 overtog MERIDA bygningen, og vi har været her lige siden. Det hedder MERIDA EXPERIENCE CENTER, fordi vi ønsker, at kunderne ikke bare skal komme for at se på cykler, men rent faktisk opleve dem. Dette er meget vigtigt, især når kunderne foretager en stor økonomisk investering i en cykel; De har brug for at vide, hvordan det føles at køre på den. Vi ønsker også, at forhandlere skal kunne komme her og se alt, hvad MERIDA har at tilbyde i disse omgivelser.
For kunder har vi næsten enhver størrelse cykel til rådighed til en prøvetur. De kan booke en prøvetur online og derefter få en-til-en support fra en Merida-medarbejder. Vi har et 'prøverum' til at bestemme den bedste størrelse cykel til alle. Der er alle slags cykelruter tilgængelige lige fra vores hoveddør, og vi er glade for at kunne give kunderne en GPS med ruter af varierende afstande. På denne måde behøver de ikke bekymre sig om ruten; De kan bare opdage cyklen og nyde turen. Efter en prøvetur kan du bruge vores brusere og omklædningsrum, så det handler om hele oplevelsen, som gør os unikke i, hvad vi kan tilbyde. Hvis de ønsker at købe cyklen, kan de bestille den online og derefter afhente den hos deres lokale forhandler. I Holland er det kutyme at bytte din gamle cykel, når du køber en ny, så det betyder, at hver kunde stadig kan gøre dette gennem den lokale MERIDA-forhandler.
Hvilke andre "tjenester" kan du tilbyde slutbrugere, forhandlere og dit personale her?
Offentligheden kan til enhver tid gå ind for at se sig omkring i Merida Experience Center og tale med en af vores medarbejdere. Her kan vi tilbyde det lille ekstra, fordi vi er 'tættere på ilden'. Kunderne kan se alle cyklerne i vores sortiment i enhver farve i et MERIDA-fokuseret miljø. Mange af vores medarbejdere er også selv entusiastiske cyklister, så de har reel viden og erfaring med cykling, som de kan dele. Derudover har de også en masse teknisk viden om mærket, som er med til at finde den rigtige cykel til den enkelte kunde. Vi afholder forhandlershows, hvor alle vores 600 forhandlere kan booke en tid online for at tilbringe tid her med vores personale, opdage nye cykler og se dem, før de er tilgængelige. Derudover afholder vi også tekniske workshops for at vise folk, hvordan de vedligeholder deres cykler. Vi har holdpræsentationer af cykelhold her og bruger også pladsen til internationale produktlanceringer og præsentationer.
I årenes løb har MERIDA ændret sig som brand. Du skal have oplevet nogle af milepælene i virksomhedens historie. Hvilke har været de mest betydningsfulde for dig?
Der er for mange til at nævne, men hvis jeg skal vælge et par stykker, vil jeg helt sikkert starte med åbningen af MERIDA EXPERIENCE CENTER i 2009. Da jeg gjorde dette, var mit mål at øge brandets 'cool factor'. Den anden milepæl var i 2012 med starten af cykelholdet Lampre MERIDA, som kulminerede med, at Sonny Colbrelli vandt Paris-Roubaix i 2021. Den tredje milepæl var, da NINETY-SIX RC XT blev kåret som 'Årets Mountainbike' ved 'FietsAwards 2021' af Royal RAI Association i Holland. Det var dejligt at få denne anerkendelse for en cykel, som vi alle vidste var en vinder.
Den seneste milepæl var, da Matej Mohorič, en slovensk rytter fra Team BAHRAIN VICTORIOUS, vandt verdensmesterskabet i gravel på en SILEX. Sejren i sig selv var fantastisk, men det skete også dagen før vi lancerede cyklen til den internationale cykelpresse – det var perfekt timing. Grusfeberen har grebet Benelux-regionen, fordi vi har det rigtige terræn til det, og denne sejr på en SILEX viste, at MERIDA er på forkant med denne nye cykeldisciplin.
Hvordan opfattes MERIDA på dit/dine marked(er)? Har det ændret sig over tid?
MERIDAs 'cool faktor' er steget takket være Experience Center og sponsoratet af Team Bahrain Victorious. Vores sortiment omfatter stærke cykler i alle segmenter (landevej, gravel, mountainbike, elcykler), og vi har modtaget utallige gode anmeldelser og priser, hvilket får vores omdømme til at vokse hvert år. Vores forhandlere sætter stor pris på dette, såvel som kvaliteten af cyklerne. Det ser de tæt på, da de sjældent har garantiproblemer med MERIDA-cykler.
Arbejder du med atleter på dit marked?
Vi sponsorerer en lokal cykelklub og har indrettet et hjørne i vores butik specielt til deres udstyr. Landevejscykelhold er sponsoreret gennem vores forhandlere. Derudover arbejder vi sammen med influencers på sociale medier, såsom Carlos Platier Luna, en tidligere judoka og vinder af Expedition Robinson, et velkendt tv-program i Holland. For os er det vigtigt, at dette indhold er ægte og autentisk, og bidrager til at gøre cykling mere tilgængeligt for alle, så et bredere publikum kan nyde cykling.
Lad os tale om cykling. Hvad er de vigtigste cykler til Benelux-markedet?
Vores fokus for Benelux-regionen er på at sælge sporty og byorienterede e-cykler som eONE-FORTY EQ, ESPRESSO-SERIEN OG EBIG.NINE EQ, landevejscykler som REACTO og CULTURA og vores nye favorit: SILEX gravelcykler. Da kærligheden til gravelcykling er vokset stærkt i Benelux-regionen, består en stigende andel af vores salg af gravelcykler som SILEX 4000, SILEX 7000 og SILEX 400. 400 er især populær blandt cyklister, der ikke kun nyder rekreativ "grusning", men også bruger cyklen som transportmiddel til f.eks. pendling. Inden for landevejscykler er REACTO den mest populære på grund af mit lands geografiske 'begrænsninger', og selvfølgelig elsker vi fart. Til mountainbiking, den STORE. NINE og NINETY-SIX meget populære til racerløb, men den overordnede efterspørgsel efter mountainbikes er blevet påvirket af SILEX-seriens popularitet.
Da du har været en del af MERIDA-familien i lang tid, antager vi, at du har et par historiske cykler i din samling?
Sjovt at du spørger om det – vi har 50 MERIDA museumscykler spredt ud over hele oplevelsescentret. De minder besøgende om MERIDA's lange arv, som har produceret cykler siden 1972. Mange af dem er på vores lager, så jeg håber, at vi en dag får tid og plads til at vise dem ordentligt frem. Af alle museumscykler betyder Extreme 907 blå racer cykel mest for mig. Bart, vores marketingchef, købte denne brugt til sig selv og opdagede så, at cyklen oprindeligt kom fra os, da det var en af vores tidligste prøvemodeller. Da jeg opdagede dette, forsøgte jeg at købe cyklen af ham, men han ville ikke sælge den. I stedet gav han den til mig som gave, da MERIDA fejrede sit 50-års jubilæum, og jeg fejrede mit 25-års jubilæum på MERIDA. Så nu er den stolt på mit kontor!
Vi ved, at du har et par medarbejdere, der har været hos dig i en årrække. Hvem har rekorden for den længste anciennitet?
Udover mig selv har Corné Brands rekorden; Han startede hos os i 1999 som sælger! Vi har også Eric Dekker, som startede et par år efter Corné. I starten arbejdede han på vores lager i et par timer, og nu arbejder han fuld tid på kontoret. Det gør vores virksomhed speciel, at folk ønsker at blive her i lang tid og være en del af vores lille familie.
Hvorfor slutter folk sig til teamet, og vigtigst af alt, hvorfor bliver de?
Jeg vågner hver dag med et smil og glæder mig til at gå på arbejde, for jeg sælger sjov! Jeg tror, at personalet nyder at arbejde her, fordi de får autonomi, og jeg respekterer vigtigheden af familielivet. Ved at give folk frihed til at arbejde selvstændigt, får jeg mere tilbage fra dem som medarbejdere. For eksempel ved forhandlerne alle, at de kan ringe til repræsentanterne i weekenden, fordi det er der, butikkerne er åbne, og repræsentanterne altid svarer, så virksomheden drager fordel af denne fleksibilitet på begge sider.
Vi sørger for frokost til teamet hver dag; Her er et køkken, hvor de kan tilberede snacks fra det friske brød, vi får hver morgen. Marieke gør rent i oplevelsescentret og tilbereder frokost om onsdagen, hvor hun bager friske omeletter. På denne måde tager alle et øjeblik til at få en god pause sammen i baren, hvilket er godt for holdånden.
Jeg opfordrer også personalet til at udtrykke deres meninger og udfordre mig, hvilket jeg sætter pris på. De har alle stor erfaring inden for deres felt og er ivrige efter at bidrage med deres egne ideer. Vi har lært, at de planer, vi laver sammen, ofte er de bedste. I sidste ende træffer jeg selvfølgelig den endelige beslutning, men holdet ved, at de kan tale frit, og det synes jeg er vigtigt. Jeg er stolt af mit team og det, vi har opnået, og vi kan ikke vente med at se, hvad fremtiden bringer for os og MERIDA-mærket!
Du forlader MERIDA EXPERIENCE CENTER med en følelse af, at det virkelig er et rart sted at arbejde (som der står på skiltet på fyrrumsdøren). Personalet er stolte af brandet og brænder for deres arbejde. Det er et inkluderende miljø, og det er klart, at selvom de er et lille team i forhold til størrelsen af MERIDA EXPERIENCE CENTER, kan de alle lide at arbejde sammen om at udføre alle de nødvendige opgaver. Det ser ud til, at mange mennesker er kommet til at arbejde her gennem en personlig forbindelse med Peter, og teamrelationerne er både venlige og kollegiale.
Selve bygningen er finurlig og har et meget cool udseende. Showroomet og kontorerne har skulpturer og kunstværker med et moderne look, der tilføjer flair til miljøet. Alene størrelsen af rummet sikrer, at hver cykel kan vises og ses fra alle sider, med masser af plads til at værdsætte hver eneste lille detalje – næsten som at se på kunstudstillinger. Så snart du forlader oplevelsescentret, har du direkte adgang til de bedste cykelruter, Holland har at byde på; Uanset om du er til gravel, på landevejen eller udforsker singletrack, er der alt her!
Vores næste interview bliver med Andrea Lodder, en glamourøs grusfanatiker med en stor interesse for bikepacking, der kommer fra MERIDA BENELUX-marketingteamet.
Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Postbus 799
7301 BA Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 2200
info@merida.nl
www.merida.nl
Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 1001
info@merida.nl
www.merida.nl
+31(0)55 506 6699
info@birzman.nl
www.birzman.nl
Med forbehold for ændringer; På grund af løbende udvikling forbeholder Merida sig ret til at ændre enhver eller alle specifikationer og/eller priser uden forudgående varsel.
Cookies er vigtige for, at Merida.nl kan fungere korrekt. For at forbedre din brugeroplevelse bruger vi cookies til at huske loginoplysninger og give et sikkert login, indsamle statistiske data for at optimere webstedets funktionalitet og levere indhold, der er skræddersyet til dine interesser. Klik på accepter for at acceptere cookies og stoppe med at vise denne meddelelse, eller klik på indstillinger for at se en detaljeret beskrivelse af cookietyperne og vælge, om du vil acceptere disse cookies, når du besøger vores websted.